Etykiety

niedziela, 4 grudnia 2011

Mowa ciała

  • Drganie, szybkie ruchy ogonka - stres, lęk, niepewność, chęć ucieczki przed agresorem, ale brak możliwości...
  • Syczenie - "Spadaj, to mój teren, zaraz cie pogonie, nie boję się ciebie, zwiewaj!" (odpowiednik psiego warczenia)
  • Stroszenie sierści - "Jestem duuuży i groźny!"
  • Unoszenie przednich łapek i zamieranie w bezruchu - "Uważaj, boję się ciebie, ale w razie potrzeby nie lękam się zaatakować"
  • Niski, warczący skrzek - "Zostaw mnie, ja tu sobie smacznie śpię (albo zjadam coś dobrego) - to moje! Odejdź! Nie chcę ciebie tutaj widzieć!"
  • Przyklejenie się do podłoża, brzuszek gładko na podłodze - nie ruszaj mnie, boje się i wcale nie chce być mnie podnosił(a), "nie widać mnie"...
  • Przewrót na grzbiet i cichutkie popiskiwanie - zwłaszcza u młodszych szczurków - widzisz jestem uległy, przepraszam, już nie będę psocić, jestem tylko głupiutkim malcem.
  • Niskie, ciche ale szybkie chrumkanie w stylu prosiaczkowego chrumkania - ale fajnie! zrób to jeszcze raz!
  • Ocieranie ząbków o ząbki (towarzyszy temu często wytrzesz oczek) - nic mi się nie chce, dobrze mi!
  • Ocieranie ząbków o ząbki i szybkie przy tym oddychanie (bez wytrzeszczu) - coś mnie boli i właśnie poczułem ulgę, muszę się zrelaksować
  • Stanięcie w kącie pupą w stronę rogu - daj mi spokój, bo na pewno gorzko tego pożałujesz.
  • Gdy szczur sztywnieje nam w dłoniach - Uważaj, coś mi nie pasuje. O ile nie jestem samiczką w okresie rui - na pewno zaraz dziabnę.
  • Szczur skacze, fuka, stroszy się - Oho, coś mnie nieźle podminowało, nie podchodź bo zaatakuję, nie dotykaj, bo odbiorę to jako atak!
  • Szczur podchodzi, wciska się pod dłoń i płaszczy - No weź mnie pogłaszcz, tak pięknie proszę!
  • Iskanie, czyszczenie futerka drugiemu szczurowi - zacieśnianie więzi miedzy szczurami, które się znają lub nawiązywanie bliższej znajomości - gdy czyścić się zaczynają obce szczurki.
  • Branie delikatnie palca człowieka w łapki,a potem w pyszczek, wąchanie palców - "Pokaż co masz dla mnie?! Ładnie pachniesz! Co tam?"
  • Branie ludzkiego palca ząbkami - bez wcześniejszego dotyku łapkami - "Uważaj! nie podoba mi się to!"
  • Obracanie się tyłem - "Spadaj! Nie dam ci! To moje!"
  • Uciekanie z wielkim kawałkiem jedzenia i towarzyszący temu pisk (ale nie bojowy) - "Piiiii mam żarcie ale to coś mnie goni piiiii i chce mi to wsiąść, piiiii proszę daj mi to w końcu nie tak dużo (no nie..) piiiiii proszę zostaw mi to. "
  • Przewracanie innego szczura na brzuch - oznaka dominacji (szczególnie gdy szczur czuje się zagrożony i musi potwierdzić swe "panowanie" w stadzie).
  • Fukanie - niezadowolenie.
  • Podbieganie do człowieka i wciskanie mu się na siłę pod ubranie - weź mnie na ręce 
  • Wydawanie specyficznego dźwięku typu "PAU PAU" - zależy od ruchów reszty ciała: raz zadowolenie (miganie oczek i zabawne, regularne skurcze ciała), raz zaniepokojenie (nieruchomienie), innym razem zaciekawienie/poszukiwanie czegoś (jak wołanie...)
  • Skurcze całego ciała, drganie - zadowolenie, o ile przy okazji mruży oczka(lub nimi migocze) i rozkłada się w pozycji "pogłaszcz mnie"